Saturday, April 13, 2013

Bahasa Melayu Tahun 6

CARA PENGAJARAN YANG BERKESAN DALAM BM (PENULISAN)TAHUN ENAM 

Kertas 022 mengandungi tiga bahagian, iaitu:
 Bahagian A ~> Pembinaan ayat berdasarkan gambar.

Bahagian B   ~> Penulisan karangan yang lengkap berdasarkan tajuk yang
                           Diberikan secara berformat atau tidak berformat.

Bahagian C  ~> Membuat ulasan berdasarkan petikan.


     KAEDAH PROPEN-UPSR KERTAS 2 (PENULISAN) SJKC                                                                                 FORMAT PENULISAN BAHAGIAN A

AYAT AKTIVITI




BIL
SIAPA / APA







sedang

(jika perlu)

AKTIVITI
PELUASAN AYAT
WATAK
(bilangan watak /
nama watak)
KATA KERJA
DI MANA / BILA / MENGAPA / BAGAIMANA
1




2




3




4




5







CONTOH PENGISIAN FORMAT PENULISAN BAHAGIAN A
AYAT AKTIVITI

BIL
SIAPA / APA







sedang

(jika perlu)

AKTIVITI
PELUASAN AYAT

WATAK
(bilangan watak /
nama watak)
KATA KERJA
DI MANA / BILA / MENGAPA / BAGAIMANA



CONTOH

CONTOH

CONTOH
1
Osman
menulis sebuah karangan
di dalam kelasnya.
2
Mastor dan kawannya
berbual-bual
dengan gembira di taman sains.

3
Seorang murid
menangis

kerana terjatuh di lantai.
4
Beberapa orang murid
membeli minuman
di kantin pada waktu rehat.

5
Para tetamu
menikmati makanan
yang dihidangkan
di ruang tamu.

CONTOH PENGISIAN AYAT SITUASI ATAU AYAT LENGKAP


BIL
SIAPA / APA

Digunakan jika perlu
(kata hubung/ kata sendi nama/ kata perintah)


sedang


di

boleh

merupakan

ISI AYAT
PELUASAN AYAT

WATAK
(bilangan watak / nama watak)
Keadaan/ Suasana/ Kegunaan
AKTIVITI (KATA KERJA), KETERANGAN GAMBAR
DI MANA / BILA / MENGAPA / BAGAIMANA

CONTOH
CONTOH
CONTOH
1
Cikgu Yusof
mengajar
murid-muridnya bersenam.

2
Keadaan
padang
becak kerana hujan.

3
Suasana
sawah padi
sungguh indah sekali.

4
Buah kelapa sawit
diproses
Untuk dijadikan sabun mandi.

5
Pokok kelapa
‘pokok seribu guna’
kerana terdapat banyak kegunaannya

Penerangan tentang Pengunaan Kata Tanya dalam Penulisan Bahagian A

BIL
SIAPA / APA
(WATAK)
APA
(AKTIVITI / KATA KERJA)
DI MANA
(TEMPAT)
BILA
(MASA)
MENGAPA
(SEBAB)
BAGAIMANA
(CARA/PERASAAN/
DENGAN SIAPA)

1
Ahmad

menulis karangan
di dalam kelas
pada waktu pagi
yang disuruh oleh gurunya
dengan kemas
dan teliti.
2
Mei Ling

menyanyi
di atas pentas
pada Hari Guru
mengikut kelas
dengan rakan-rakannya
3
Yusri
berkelah

di tepi pantai
pada cuti sekolah

dengan keluarganya
4
Afizah
membeli minuman
di gerai
selepas sekolah
untuk menghilangkan dahaga
dengan kawan-kawannya
5
Murid-murid
menikmati makanan
di kantin
pada waktu rehat

dengan sopan
6
Dua orang pemuda
berbual-bual
di perhentian bas
pada waktu petang
sementara menunggu bas tiba
dengan gembira
7
Beberapa orang penumpang
menaiki teksi
di perhentian teksi
pada waktu petang
untuk pulang ke rumah

8
Ramli

membeli belah
di pasar raya
pada hujung minggu
sempena jualan murah
dengan keluarganya.
9
Para pengunjung
melawat
ke Zoo Negara
pada cuti sekolah
untuk merehatkan fikiran
bersama keluarga masing-masing.
10
Murid-murid

membaca buku
di perpustakaan
pada waktu rehat
untuk mengisi masa lapang
dengan senyap
11
Keadaan

di padang
sangat becak
kerana hujan
turun dengan  lebat.

12
Suasana

di sawah padi
pada waktu pagi

sungguh indah sekali.
13
Buah kelapa sawit
boleh diproses
di kilang

untuk dijadikan sabun mandi
yang wangi.
14
Pokok kelapa
dikenali juga sebagai
‘pokok seribu guna’

kerana terdapat banyak kegunaannya
dalam kehidupan kita seharian.


CONTOH SOALAN PENULISAN                                                                                         PROGRAM PENINGKATAN KECEMERLANGAN UPSR (PROPEN-UPSR)
BAHAGIAN A
[Masa dicadangkan : 15 minit]
[10 markah]

ARAHAN SOALAN : Lihat gambar di bawah dengan teliti. Tulis lima ayat yang
                                       lengkap tentang situasi yang terdapat dalam gambar.
                                  



ARAHAN : Lengkapkan rajah berikut berdasarkan gambar.

BIL
SIAPA / APA







sedang

(jika perlu)

AKTIVITI
PELUASAN AYAT
WATAK
(bilangan watak / nama watak)
KEADAAN / SUASANA
KATA KERJA
DI MANA / BILA / MENGAPA / BAGAIMANA
1
Azmi

menyorong kereta
sorong
yang penuh dengan sampah untuk ditanam.
2
Dua orang murid perempuan

mencabut rumput panjang
yang tumbuh di kawasan padang dengan berhati-hati.
3
Muthu dan Kim Seng

mengutip ranting kayu
yang bertaburan di bawah pokok untuk dimasukkan ke dalam bakul.
4
Seorang budak lelaki

mencangkul tanah
menggunakan cangkul untuk menanam anak pokok bunga.
5
Mei Ling

menyiram pokok bunga
yang baru ditanam supaya hidup subur.


BAHAGIAN  B (TIPS MENJAWAB )   
     







A


6 comments:

  1. Thanks for sharing...It's really useful to teach the pupils in BM

    ReplyDelete
  2. Baik, contoh menjawab soalan UPSR yang teliti.

    ReplyDelete
  3. dengan keterangan yang teliti, bagus :)

    ReplyDelete
  4. Latihan bina ayat senang difahami oleh pelajar,struktur ayat yang jelas,sesuai digunakan untuk membimbin pelajar.

    ReplyDelete
  5. Bahan-bahan tersebut adalah sesuai untuk mengajar murid-murid tahun 6!

    ReplyDelete
  6. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete